НУШ – це школа, до якої приємно та цікаво ходити дітям

17.09.2021
3247
 НУШ – це школа, до якої приємно та цікаво ходити дітям

В Україні вже п'ятий рік поспіль відбувається реалізація принципово нового напрямку в історії системи загальної середньої освіти.

Необхідність повного перезавантаження шкільної освіти в Україні зріла протягом десятиліть. До широкого загалу прийшло розуміння того, що пересічний український школяр здобуває в школі застарілі знання, які в гіршому випадку засвоюються лише фрагментарно, а в кращому ー не дають спроможність розв'язувати життєві задачі та проблеми. Сучасні школи не мотивують дітей до навчання, а підручники перевантажені зайвою теорією та даними. 

Все зазначене вище стало потужним поштовхом для змін, однією з яких став проєкт "Нової Української школи" (НУШ).

Що ж таке НУШ, або Нова Українська школа? 

Це концепція глобального реформування та перезавантаження системи загальної середньої освіти в Україні на 2017–2029 роки, яка простою мовою пояснює ідеологію змін в освіті, що закладаються в проєкт нового базового закону “Про освіту”.

Проєкт "Нової Української школи" вперше було презентовано на засіданні Кабміну у 2016 році, а через кілька місяців — на початку квітня 2017 року, проєкт отримав підтримку Нацради з питань реформ та насамкінець Верховної ради.

До обговорення та вдосконалення проєкту долучилося фактично все українське суспільство — педагоги, батьки, учні, громадськість, представники владних структур, бізнесу, незалежних експертних груп, а також міжнародні освітні організації та фонди.

В результаті, українська спільнота отримала сучасний концепт змін, з урахуванням думки усіх учасників навчального процесу.



На чому ж базується Нова українська школа і чого вона прагне? 

НУШ базується на європейських засадах освіти, які складаються з дев'яти важливих компонентів, таких як ціннісне виховання, формування компетентностей, автономія школи, партнерська педагогіка, дитиноцентризм, рівний доступ до освіти та сучасне освітнє середовище.

Головною метою НУШ є виховання цілісної та всебічно розвиненої особистості, яка не просто отримує теорію, але й використовує на практиці набуті у школі знання, людини яка є господарем свого власного життя та патріотом своєї країни. 

Зазначимо, що концепція НУШ передбачає, як і в усіх розвинених країнах, збільшення тривалості повної загальної середньої освіти до 12 років, повне перезавантаження відносин у навчальному процесі (формування партнерських відносин у трикутнику вчитель-учень-батьки), реновацію освітнього простору.

Як проходить імплементація у життя концепції НУШ

З погляду батьків.
Щоб дізнатись як концепція працює наживо, журналісти нашого видання вирушили на зустріч із Катериною Семеновою, матір'ю двох дітей одна з яких навчається за програмою НУШ у Херсонській спеціалізованій школі І-III ступенів №30.

Катерина на власному досвіді може порівняти два різні напрямки навчального концепту, адже її старша дитина Артем, якому 11 років навчається за звичайною програмою МОН, а 6-річна Аріна цього року пішла до першого класу НУШ.

 

- Різницю видно з першого дня. Дитина охоче йде до школи, розказує про постійну зміну діяльності у класі. Тобто  діти постійно в русі й можуть навіть поспати у школі, коли відчувають втому. Вчитель чітко знає, коли і як змінити форму заняття, щоб дітям було комфортно. НУШ дає більше простору та можливості для вчителя займатися з дітьми різноманітними справами без зайвого стресу. Стара програма - це перегони, “Формула-1”: всі десь поспішають, діти ще не встигли засвоїти попередній матеріал, а програма вже передбачає новий. Це постійний стрес та острах залишитися позаду. Дітей, на мою думку, треба адаптувати до середньої школи з перших днів. Початкова школа - це планка для адаптації дитини, та можливість продемонструвати учням, що навчання - це не стрес. Для батьків дуже важливо, щоб дитина була мотивована йти до школи, й виходила з приміщення не з понурим обличчям!

Що стосується навантаження, то авжеж, наразі воно дуже незначне. Але ніхто не заважає батькам займатися із дитиною додатково, є багато матеріалу для залучення дитини до навчального процесу.

У порівнянні зі старшою дитиною, де від батьків лише “вимагалося”, я можу бачити чітку різницю. З класним керівником Аріни я відчуваю партнерські відносини, саме той трикутник вчитель-учень-батьки, де кожен зі свого боку докладає зусилля заради спільної мети. Тут все “лайтово”, немає напруження.

З погляду  учня.

Програма НУШ була розроблена для дітей і заради дітей. Якою ж бачать свою Нову Українську школу першачки, ми запитали в учня 1-В класу Давида Самборського

На запитання чи подобається йому ходити до школи, Давид відповів не замислюючись та без напруги: Я ще не визначився (посміхається). Найбільше задоволення в школі отримую від спілкування з друзями та вчителем. Описуючи вчителя я б сказав, що він добрий, хороший, він дозволяє нам виходити на уроці, якщо дуже треба. 

У приміщенні нашої класної кімнати мені однозначно імпонує ВСЕ, але найбільше добірка настільних ігор, конструктор “LEGO”. Мій улюблений предмет математика, тому що на ній весело. На математиці ми вивчаємо геометричні фігури й цифри, вчитель нам усе показує на прикладах. Зараз розбираємо тему «Множини». Перерви у нас проходять за груповими іграми, можна працювати з конструктором або просто полежати на килимку. У кожного учня є спеціальні бокси у них складені такі незвичайні предмети як збільшувальне скло, гра «Танграм», компас та інші. Цей бокс мені дуже припав до душі, саме тому, що на ньому є моє ім’я.  

 

З точки зору вчителя.

Однією з ланок учбового процесу, яка зазнала найбільших змін з впровадженням концепції НУШ стали вчителі. Їм довелося докорінно змінити не тільки систему викладання, але й саму філософію викладацької діяльності.

Які враження від концептуально нової програми у херсонських вчителів? Ми дізнавалися у викладачки початкових класів Херсонської спеціалізованої школи І-III ступенів №30 Лесі Сергіївни Подакової, яка цього року вперше викладатиме дітям за програмою НУШ.

Леся Сергіївна розповіла нашим журналістам про радикальні зміни яких зазнала система освіти молодших класів: “Повністю змінилася система оцінювання. У молодших класах більше немає оцінок, засобом оцінювання знань учнів надалі буде вербальний. Наприклад, заохочення у вигляді похвали, мовляв “Ти молодець. Було добре, а стало ще краще!”. Це дуже стимулює дітей на досягнення, вони більше не стресують через погану відмітку. З третього-четвертого класу, ступінь засвоєння знань дітьми будуть оцінювати рівнями: початковий, середній, достатній та високий рівні. Старі табелі були замінені на нові свідоцтва досягнення учня, які зберігаються в особистій справі кожного. Батьки можуть з ними ознайомитися. Окремо треба відмітити, що зазначені свідоцтва більш повно розкривають досягнення дитини, завдяки різноманітним критеріям. До свідоцтва також будуть включені аналіз, висновки та рекомендації вчителів, щодо академічного прогресу учня”.

Як зазначає вчителька, з початком реалізації концепції НУШ школи отримали додаткове фінансування на технічне переоснащення класів. Було придбано нове обладнання, яке дозволило викладати та спілкуватись з сучасними дітьми їх власною мовою, мовою технічного прогресу. Це не тільки модернізувало процес навчання, але й зробило його цікавішим та більш різноманітним:

“Наразі всі вчителі, які працюють за програмою НУШ мають можливість працювати на уроці з інтерактивними дошками. З одного боку, це економія часу на підготовку до уроку, адже нема потреби друкувати матеріали 一 все можна продемонструвати у режимі онлайн. З іншого боку, діти більш зацікавлені в інтерактивній формі навчання: вони розгадують кросворди, ребуси та головоломки”.

Новий формат навчання дає дітям навичку самостійного пошуку необхідної інформації. Учні НУШ вміють “гуглити”, аналізувати та виокремлювати необхідні дані. Вони однаково успішно працюють як в команді, так і в парі, чи самотужки.

Дуже важливим нововведенням концепції НУШ є серйозна увага до виховання дітей у цілісну та всебічно розвинену особистість:

“За програмою НУШ у нас передбачені ранкові зустрічі. Це 15-20 хвилин до початку занять, коли ми (вчитель - учні) спілкуємося між собою та вчимося азам комунікації. Розбираємо, що таке добро та зло, що таке дружба, любов, безпека на дорозі тощо. Ці зустрічі дають дітям заряд позитиву та мотивації на весь день. Вважаю їх дуже корисними”.

Леся Сергіївна, маючи великий викладацький досвід, може порівнювати освітні системи попередніх років з програмою Нової Української Школи. На її думку, НУШ  концепція саме для нової генерації. Інші діти 一 інші шляхи до навчання, інші методи виховання.

“Зараз діти вільніші у своєму виборі. Уроки відбуваються в ігровій формі, дуже часто в групах та командах. Коли учні працюють над спільним проєктом, кожен задіяний у процесі, ніхто не лишається осторонь та вчиться комунікувати. Також передбачені різноманітні стенди, як, наприклад “Коло настрою”, коли дитина, приходячи у клас може обрати смайл який відповідає його настрою. В залежності від ситуації вчитель повинен звернути увагу на учня який цієї уваги наразі потребує”.


Вчителька впевнена, що рівень засвоєння матеріалу напряму залежить від того з яким настроєм дитина йде до школи. Тому дуже важливо створити гармонійне середовище у класі.


Зріз думок стосовно концепції Нової Української Школи серед учасників освітнього процесу у місті Херсон

Щоб з'ясувати рівень сприйняття та задоволеності введенням концепції НУШ серед учасників освітнього процесу (учнів, батьків, вчителів) ми провели опитування та зріз думок в рамках одного класу цьогорічних першачків та їх батьків, також в опитуванні взяли участь вчителі 1-4 класів, які викладають за програмою НУШ. Результати нашого дослідження можна побачити в інфографіці нижче.


Підсумовуючи результати проведеного опитування і не зважаючи на чинну критику НУШ, позитивна тенденція є очевидною. Понад 80 відсотків учасників анкетування відмічають позитивну динаміку змін та перетворень, як для себе особисто, так і в контексті взаємодії  з іншими учасниками навчального процесу. Так 88% учителів, які взяли участь в анкетуванні відзначають високий рівень зацікавленості дітей у навчальному процесі за програмою НУШ. Високий відсоток батьків вважають, що їх дітям подобається ходити до НУШ у той час, як 69% дітей у своїх анкетах підтвердили отриманий результат батьківського анкетування, одночасно 97% дітей зазначили, що їм у пригоді стають отримані у школі знання. 

 

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Зміст проєкту публікації є виключно відповідальністю автора і не обов'язково відображає погляди Європейського Союзу, Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Подписывайся на нас в Telegram
нуш школа

Новости дня

Читайте еще

Как правильно выбрать сердечные витамины для собак: советы ветеринара
Выбор сердечных витаминов для собак — задача, требующая определенных знаний, так как состояние сердца является одним из ключевых факторов, влияющих на общее здоровье питомца. Специальные добавки помогают поддерживать сердечно-сосудистую систему, улучшают кровообращение...
22.11.2024
287
Какой лучше выбрать термос для походных условий
Одна из простых радостей, доступных каждому туристу в походе – насладиться чашечкой горячего чая или кофе. Естественно никому не охота тратить свое время на возню с походной печкой или на разжигание костра,...
15.11.2024
940
Заправка и восстановление картриджей с гарантией
Услуга заправки и восстановления картриджей для принтера и МФУ в Киеве интересует многих. Качественная заправка картриджа в Киеве гарантирована здесь. Есть возможность вызвать мастера на дом или в офис. Также доступна экспресс...
13.11.2024
1105
Как выбрать ювелирные изделия для ребенка?
Выбор ювелирных изделий для детей — это не только вопрос стиля, но и заботы о безопасности и комфорте маленького владельца. Правильные украшения, отмечают в ювелирном магазине Poli Jewelry, могут стать отличным подарком...
06.11.2024
1635
Вверх