УПРАВЛІННЯ ВОДНИМИ РЕСУРСАМИ ХЕРСОНЩИНИ
Водні ресурси – це найважливіший стратегічний ресурс на нашій планеті. Адже вода – це життя. Тому сьогодні до водних ресурсів країни відносяться надзвичайно серйозно. Їх аналізують, підраховують, складають карти і рейтинги.
У межах Херсонської області реалізація державної політики щодо розвитку водного господарства і меліорації земель, використання, збереження та відтворення поверхневих водних ресурсів, експлуатації державних меліоративних систем, забезпечення населення і галузей економіки водними ресурсами, належить до компетенції Херсонського обласного управління водних ресурсів.
З метою забезпечення системної реалізації в області державної політики в галузі водного господарства, використання водних ресурсів та підвищення ефективності їх регіонального управління рішенням XIV сесії шостого скликання Херсонської обласної ради від 05 квітня 2012 року №434 затверджена Комплексна програма розвитку водного господарства Херсонської області на період до 2020 року, завдання і заходи якої повністю корелюють з Загальнодержавною програмою.
Головною водною артерією України, в тому числі і Херсонської області, є річка Дніпро. Так гідрографічну мережу територій Херсонської області складають річка Дніпро (довжина в межах області – 200 км) з Каховським водосховищем; середньою річкою – Інгульцем (180 км), і 24 малими річками загальною довжиною 373,735 км. З них довжиною більше 10 км – 12 шт, загальною протяжністю 330,57 км.
Важливою особливістю Дніпра є його вагоме значення для різних галузей економіки та для створення необхідних соціально-побутових умов життя населення. Так на території Херсонської області водами Дніпра живляться найбільша в Європі Каховська зрошувальна система, Північно- Кримський канал та річки Інгулець - Інгулецька зрошувальна система, які споруджені для потреб зрошення та водопостачання.
Водогосподарський комплекс області є найпотужнішим в Україні, до складу якого входять 10523,3 км відкритих каналів, 9168,3 км трубопроводів, 22630 гідротехнічних споруд, 411 насосних станцій, сумарною продуктивністю 431,0 м³/с та сумарною потужністю 433,8 тис. кВт. год. та інші об’єкти.
Так сьогодні на Херсонщині використовується 68% зрошуваних земель від наявного клину. У 2015 році було полито 292,2 тис.га. Ефективне використання зрошуваної землі забезпечує отримання високих і стабільних врожаїв сільськогосподарських культур. Саме тому зрошення на Херсонщині сьогодні потребує особливої уваги, адже його розвиток залежить насамперед від координації та планування злагоджених дій водогосподарських організацій області, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та насамперед всіх власників зрошуваних земель.
За меліоративним станом зрошуваних земель та з метою попередження процесів підтоплення фахівцями водогосподарських організацій області здійснюється постійний контроль. Аналітично-диспетчерським центром облводресурсів організовано цілодобовий контроль за зміною гідрометеорологічної та водогосподарської обстановки, обмін інформацією з Кризовим центром Держводагентства України та Міжвідомчою комісією по узгодженню режимів роботи Дніпровських водосховищ стосовно метеорологічної обстановки та рівнів води у водосховищах з метою прийняття оперативних рішень. Для оперативного реагування на процеси затоплення і підтоплення у кожному районному управлінні водного господарства створені аварійні бригади, які загалом налічують 230 чоловік особового складу та 192 одиниці техніки, накопичений необхідний аварійний запас паливно-мастильних та будівельних матеріалів.
Забезпеченість водними ресурсами є однією з найголовніших передумов благополучного існування та сталого розвитку. Для повної характеристики водних ресурсів недостатньо знати лише їхню кількість. Дуже важливо враховувати і такі властивості, як нерівномірність розподілу водних ресурсів по території, природні, сезонні та багаторічні коливання водності, кількість наносів, хімічний склад води, льодовий режим та інші. Облік цих особливостей при оцінці водних ресурсів дозволяє організовувати їх використання більш рівномірно та раціонально.
Водоспоживання області по галузям економіки Херсонським обласним управлінням водних ресурсів аналізується за результатами прийому статичної звітності 2ТП (водгосп), що є єдиною достовірною інформацією. Зазначена звітність дозволяє отримувати та систематизувати дані про забір та використання вод, скидання зворотних вод та забруднюючих речовин, наявність систем оборотного водопостачання та їх потужність, про діючі системи очищення стічних вод та їх ефективність.
Чиста вода на нашій планеті в цілому і в Україні зокрема є однією з найбільш цінних природних речовин. Серед екологічних проблем, з якими зараз зіткнулася і Херсонська область, особливо гостро стоїть питання забезпечення населення питною водою. Значна кількість сільського населення користується привізною або неякісною питною водою, що негативно впливає на соціально-побутові умови його проживання. Головною причиною користування привізною водою в сільських населених пунктах є відсутність підземних вод належної якості. Насамперед ця гостра проблема стосується Нижньосірогозького, Великоолександрівського, Великолепетиського, Генічеського та Іванівського районів Херсонської області. Для створення належних соціально-побутових умов проживання сільських населених пунктів була запроектована та будується І черга Іванівського групового водопроводу, який дав змогу забезпечити якісною питною водою 9 сільських населених пунктів та смт. Іванівка. Наступною задачею є забезпечення якісною питною водою смт. Нижні Сірогози.
Спеціалістами облводресурсів та його підвідомчих організацій постійно проводиться роз’яснювальна робота серед водокористувачів району по економії водних ресурсів, природоохоронним заходам і додержанням вимог Водного Кодексу України, підвищення екологічної свідомості. Адже існує багато прикладів коли нерегульоване використання обмежених водних ресурсів є марнотратним та відповідно нестійким. Тому важливим напрямом в управлінні водними ресурсами є не тільки зосередження уваги на їх використання, але і концентрація на їх охороні та збереженні.
Водогосподарські організації області здійснюють низку водоохоронних заходів на водних об’єктах – проводяться роботи з упорядкування річищ малих річок, виконання берегоукріплювальних та гідротехнічних робіт. Облводресурсів постійно співпрацює з місцевими органами виконавчої влади з питань дотримання природоохоронного законодавства, проводить роз’яснювальну роботу серед голів сільських та селищних рад, населення з питань екологічних знань та охорони навколишнього середовища. Спільно з адміністраціями та сільськими головами проводяться засідання з питань поліпшення меліоративного стану та санітарно-епідеміологічного стану в населених пунктах, а також раціонального використання та охорони водних ресурсів, підтриманню прибережних захисних смуг у задовільному санітарному стані.
Починаючи з 2007 року, відповідно до плану-графіка, працівниками підвідомчих Херсонському обласному управлінню водних ресурсів організацій проводиться відповідна робота, а саме: розчищаються витоки джерел, облаштовується територія, висаджуються дерева та кущі, будуються альтанки. Працівники облводресурсів сподіваються, що їх особистий приклад приверне увагу суспільства до проблеми водних ресурсів і застереже людей від необдуманих кроків, які можуть завдати шкоди природі.
Всього за 2007 – 2015 роки на території Херсонської області відновлено та упорядковано 71 природних джерел та криниць і ця робота продовжується надалі.
Вирішити проблеми водних ресурсів без залучення широких кіл громадськості неможливо, водогосподарські організації області здійснюють низку водоохоронних заходів на водних об'єктах і вважають одним із пріоритетних завдань пропаганду екологічних знань, екологічне виховання населення тощо.
Для забезпечення участі громадськості та врахування громадської думки у вирішенні питань щодо експлуатації державних меліоративних систем, використання, збереження та відтворення водних ресурсів, меліорації земель на території області при Херсонському обласному управлінні водних ресурсів та при кожному водогосподарському управлінні водного господарства функціонують Громадські ради, систематично проводяться консультації з громадськістю.
Проводяться семінари з залученням місцевих органів влади, з громадськістю з питань роз’яснення положень чинного водного законодавства щодо поліпшення екологічного стану басейнів річок.
Проводяться зустрічі з школярами з питань дбайливого ставлення до навколишнього середовища та дотримання водного законодавства.
На наш погляд покращення стану водних об’єктів можна здійснити тільки спільними зусиллями державних природоохоронних організацій, залученням недержавних та громадських організацій, розширенням можливостей природоохоронних органів, висвітленням в засобах масової інформації екологічних проблем, мобілізацією місцевих ресурсів та ініціатив, зусиллями кожного громадянина необхідно припинити подальше забруднення вод та проводити роботу по оздоровленню водних об’єктів Херсонщини. Адже наша основна мета – це управляти розвитком водного господарства Херсонщини таким чином, щоб забезпечити довгострокове та стале використання водних ресурсів і для майбутніх поколінь.